frukt för alla sinnen

En hel värld full av uppiggande & nyttiga frukter!

Här har vi samlat lite matnyttig information om våra goda frukter!

Äpplen

Ett äpple om dagen
håller doktorn borta från magen!

Det ligger en hel del i det gamla talesättet – äpplen har ansetts vara en medicinalväxt ända sedan Babylons dagar. Äpplen innehåller en massa nyttigheter som antioxidanter, flavonoider (skyddar mot hjärt- och kärl-sjukdomar), C-vitamin och fibrer. De renar blodet, är bra för blodtrycket och motverkar värk

Äpplen har odlats i Europa och Asien i tusentals år och det finns idag mer än tusen sorter.
I Sverige odlar vi bland de bästa äpplena i världen – de vanligaste sorterna är Aroma, Ingrid Marie och Cox Orange men vi älskar att botanisera bland sorterna. Med nya lagringsmetoder kan man nu njuta svenska äpplen året runt. Ibland importerar vi äpplen, tex Jona gold, Gala, Pink Lady, Granny Smith och Golden Delicious.

 

Päron

Vill du hålla dig ung? Ät päron!
Päron innehåller antioxidanter, vitamin A, B, C, E och K, folsyra, fibrer, kalium, järn och kalcium – riktigt bra för cellförnyelse! De är antibakteriella och skyddar kroppen från olika infektioner och sjukdomar samt skyddar hjärtat. Studier har visat att ett päron om dagen minskar chansen för att drabbas av stroke med upp till 50%. Bra för tarmarna är de också och kan lindra besvär med svullen eller trög mage. Päron har hög halt av jod som är viktig för sköldkörtel-funktionen. Päron är helt enkelt  suveräna att boosta energin med under dagen!

Päron har odlats lika länge som äpplen – i Sverige sedan medeltiden.  Svenska päron har vi i september och oktober, tex Pierre Corneille, Williams, Conferens, Moltke, Clara Fries, Alexander Lucas och Gråpäron – resten av året importerar vi päron.

 

.

Apelsiner

Håller ditt immunförsvar på topp!
Apelsiner är sprängfyllda med vitamin C – en apelsin täcker hela dagsbehovet! De är en bra källa till flavonoider, som hjälper mot cancer-celler. Apelsiner innehåller också fibrer och folat som hjälper till att bilda röda blodkroppar. Apelsiner innehåller även mycket kalcium – toppen mot benskörhet.

Apelsiner är en hybrid mellan pompelmus och småcitrus som har sitt ursprung i tropiska Asien.  Det finns flera olika sorters apelsiner, som delas upp i blonda apelsiner, blodapelsiner och navelapelsiner. Idag odlas apelsiner på många platser i världen vilket gör att det numera alltid finns färska apelsiner året runt. Ordet apelsin är medeltida och betyder ”äpple från Kina”.

Vindruvor

Naturens små energibomber!
Hundra gram vindruvor innehåller bara 75 kcal men massor av vitamin C och antioxidanter som skyddar kroppens celler. Forskning visar att vindruvor är riktigt bra för hjärtat. Skalet innehåller fytonutrienter (olika slags naturliga antioxidanter) – genom att äta tio vindruvor per dag kan du både få bättre hjärtfunktion och sänka blodtrycket. De ger snabb energi när det behövs – jättebra till eftermiddagsfikat.

Vindruvor är bär som växer i klasar. Det finns många olika varianter – vanligast är de gröna och blå. Bordsdruvor kallas de druvor vi äter färska och de utgör 10% av världens druvproduktion (85% blir vin och resten russin). Vinrankan tros komma från Medelhavet men har odlats i tusentals år även i sydvästra Asien och Indien.
Ordet druva kommer ur fornsvenskans drūva och betyder egentligen klump eller klase.

Bananer

Skärp minnet med bananer!
Bananer inehåller en massa nyttigheter som till exempel vitamin B6, mangan, vitamin C, kalium, magnesium, riboflavin, niacin, vitamin A, järn och fibrer. De innehåller inget fett, kolesterol eller salt. Bananer innehåller tryptofan – en av de essentiella aminosyror som är byggstenar i proteiner och som kroppen inte själv kan tillverka och därför måste tillföras i maten.
Tryptofan har i studier har visat sig stimulera minnet och få oss på bättre humör!

Bananer är en frukt som tekniskt sett är ett bär. Det finns många olika storlekar och färger. De banansorter vi äter idag kommer från hybrider av flera olika arter ur banansläktet. Bananer kommer ursprungligen från sydöstra Asien och fanns i södra Europa redan under antiken. Ordet banan är troligen lånat från ett språk i Kongo.

 

Plommon

Borde säljas på apotek!
Plommon – både färska och torkade – är nästan som medicin för kroppen. Plommon innehåller massor av antioxidanter, kalium som hjälper mot högt blodtryck och minskar risken för stroke, rejält med fibrer, vitamin C, vitamin A, vitamin B6 samt tryptofan (en aminosyra) som är bra för humöret. De har dessutom lågt glykemiskt index som hjälper att hålla blodsockret på rätt nivå.

Plommon är en söt stenfrukt som odlas över hela världen, i Sverige sedan 1400-talet i klosterträdgårdarna. Man delar upp plommon i sviskon, rundplommon, mirabell och krikon. Svenska plommon finns från juli till oktober, vanliga sorter är Opal, Reine Claude, Victoria och Czar.

Persika & nektarin

Sollagrad superenergi!
Persikor och nektariner innehåller mycket rik på vitamin C, en vitamin och antioxidant som skyddar cellerna, kalium, järn, betakaroten som hjälper kroppen att producera retinol (bra för huden) och fibrer samt flera olika sorters fruktsocker som ger kroppen lättåtkomlig energi när du behöver det som bäst! En kinesisk studie har visat att de som äter fler än två persikor i veckan löper lägre cancerrisk.

Persikor och nektariner är söta stenfrukter från ett träd inom plommonsläktet, troligtvis från Kina där de odlats i 4000 år. De är egentligen samma frukt, persikor är sammets-ludna medan nektariner har släta skal. Nektarinen uppstod antagligen som en mutation av persika och har odlats länge, redan de gamla grekerna njöt av nektariner. Persika betyder ”persiskt plommon”.

 

Körsbär

Naturens egen värktablett!
Körsbär har bland de högsta antioxidantnivåerna av alla frukter och bär, hög halt av vitamin C, de innehåller antiinflammatoriska ämnen och sägs motverka gikt, ledinflammationartrit och hudinfektioner. De stärker njurarna, och hjälper mot migrän och smärta tack vare antocyanosider och bioflavonoider som har samma verkan som vanliga värktabletter som Ibuprofren och Aspirin. Körsbär sänker kolesterolnivån och motarbetar plackbildning i blodkärlen samt förebygger träningsvärk.

Körsbär finns i många arter som alla hör till plommonsläktet. Man skiljer mellan sura och söta körsbär.  Odlade sorter av söta körsbär kallas med ett samlingsnamn för  bigarråer. Ordet körsbär kommer från den turkiska staden Cerasus. De har odlats i Kina i mer än 4 000 år.

Kiwi

Ludna och laddade med energi!
Kiwi innehåller mer vitamin C än apelsiner, särskilt gula kiwis, och mycket kalium som sänker blodtrycket och stärker musklerna. De innehåller rikligt med vitamin E och andra antioxidanter som skyddar våra celler och ger ett naturligt skydd mot solens UV-strålar – toppen för huden! De små fröna i kiwin innehåller en omega 3-fettsyra som skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar. Kiwin är dessutom fiberrik och innehåller enzymet actinidin som hjälper kroppen att bryta ned proteiner och underlättar matsmältningen samt antioxidanten lutein som kan motverka grå starr och stärka näthinnan. Kiwi har lågt glykemiskt index och ger jämn blodsockernivå.

Kiwi är botaniskt sett ett bär men brukar klassas som frukt. Den härstammar från Kina och hette tidigare ”kinesiskt krusbär”. Kiwin kom till Sverige först på 1980-talet.

Mango

Kroppens & knoppens bästa vän!
Mango är rik på betakaroten som är bra för synen, skelettet och ger ett naturligt skydd mot solens strålning. Mango innehåller också enzymer som är bra för matsmältningen och mycket antioxidanter. Frukten är också rik på vitamin C och A som stärker immunförsvaret, vitamin K som hjälper till att stärka benen och även främjar blodets koagulering samt vitamin B6 som förbättrar minnet, koncentrationen och blodflödet till hjärnan. Även järn samt kalium och magnesium finns rikligt i mango – bra för att balansera blodtrycket.

Mango är en art av sumakväxter med ursprung i södra Asien och odlas idag i många tropiska regioner över hela världen. Man har troligtvis odlat mango i mer än 4000 år. Ordet mango kommer kommer från Kerala i södra Indien. Mangon är både Indien och Pakistans nationalfrukt.

Melon

Lättsmälta favoritfrukter!
Meloner innehåller få kalorier, knappt något fett men mycket vitaminer och mineraler, särskilt vitamin A som är en kraftfull antioxidant som är bra för huden och slemhinnorna. Flavonoider skyddar cellerna från fria radikaler, vilket minskar risken för cancer. Meloner är bra för synen och hjälper till att hålla ögonen skarpa. De innehåller kalium som kontrollerar hjärtrytmen och blodtrycket samt vitamin C och mangan som hjälper kroppen att förebygga sjukdomar som orsakas av infektioner, virus och bakterier!

Melon är en gurkväxt i gurksläktet. Det finns många olika sorter av melon. De meloner vi äter råa kallas sockermeloner och kommer från Asien där den odlats i tusentals år. Vattenmeloner är också en gurkväxt men de utgör ett eget släkte.  Cantaloupe-melon är en mycket god melonsort med saftigt fruktkött. Cantaloupemelonen är den melon som innehåller allra mest kalium. Dessutom är den rik på karotenoider – som enligt forskning gör att man ser friskare och mer attraktiv ut när man äter den! Extra bra är att den inte innehåller särskilt mycket fruktsocker – jättebra om du har känslig mage. Ordet melon kommer från gammalgrekiskan och betyder ungefär ”äpple-pumpa”

Ananas

Nyttig för hela kroppen!
Ananas är en av de mest nyttiga frukterna som finns! En portion ananas ger mer än hela dagsbehovet av vitamin C. Ananas innehåller även kalcium och mangan som behövs för att bygga ben och stärka bindvävnaden samt kalium som vidgar blodkärlen och förbättrar blodcirkulationen. Ananas har höga halter bromelin – ett proteinsmältande enzym som hjälper matsmältning, minskar inflammationer och rensar luftrören från slem – perfekt i förkylningstider! Dessutom innehåller ananas betakaroten, lösliga och olösliga fibrer och antioxidanter som reglerar kolesterolet och förhindrar åderförkalkning.

Ananas är en rosettväxt. som ursprungligen hör hemma i Brasilien och Bolivia. Columbus
förde ananasplantan ut i världen där den odlas på många platser idag. Ordet ananas kommer via portugisiskan från ett tupi-guaraníspråk i Sydamerika.

banantelefon fruktinfo

Frukt till jobbet. Snabbt, enkelt & jättegott!

Häng med oss och gör en god gärning när du äter din frukt. Det går att äta frukt levererad till
kontoret och samtidigt förbättra miljön, låt oss berätta hur.

08-400 25 080

Kontakta oss idag!